Utvärdering av andra veckan på Fightbox Bootcamp.

Tiden går alldeles för fort! Helt plötsligt har vi genomfört halva bootcampet. Hur gick det ens till? Detta har varit bland det roligaste jag gjort träningsmässigt och vill egentligen att bootcampet aldrig ska sluta! Eller ja, vi får väl se hur jag känner när jag slutfört dessa 4 veckor 😉

Måndag:

Vi kickstartade veckan med en riktigt jobbig session! Vi jobbade i par och gjorde en övning 30 repetitioner, medans din partner gjorde en statisk övning. Vid varje byte gjorde man tre burpees och fuskade du fick du straff och var tvungen att göra tre burpees. Detta pass gick helt ok. Hade lite svårt att pusha mig till max men genomförde ändå passet på en okej nivå.

Tisdag:

Tillbaka till thaiboxning, lindade händer och svettiga handskar! Koordination är min stora svaghet i träningen och att komma ihåg och göra rätt serie av slag var nästan en omöjlighet för mig. Körde ihop med min träningsveteran Annie som gått på en del boxningspass i sina dar. Hon hjälpte mig och instruerade mig så att jag gjorde övningarna rätt. Det var så bra att ha henne som partner då hon vågar korrigera mig och ge tips eftersom vi känner varandra utan och innan. Sådan feedback får man ju inte direkt av en främling. Det var jobbigt, speciellt för armarna och axlarna. Vi kombinerade slag och sparkar med burpees, boxjump, armhävningar, situ ps och pull ups. Armhävningarna och pull ups var extra jobbiga och tog verkligen på musklerna. Gillar dessa pass! De utmanar både hjärnkontoret och kroppen. Men ibland blir jag nästan förbannad på mig själv för att jag inte kan komma ihåg vilka slag jag skall göra. 

Torsdag:

Denna dag jobbade vi i en grupp på 4 personer. Sedan delades denna grupp upp i två par. Ena paret gjorde 25 repetitioner medans det andra paret vilade. Sedan bytte vi så det vilande paret gjorde övningen. Detta gjorde vi två gånger så varje par hade gjort en övning 25×2 repetitioner och vilat två gånger. Sedan gick man vidare till nästa övning. Vi jobbade med kettlebells, stora sandbollar och viktplattor m.m. Jag hann inte riktigt med mentalt i detta pass och det kändes som att jag hade behövt 5–10 minuter till för att verkligen köra slut på mig själv. Passet gick absolut inte dåligt. Men det gick så fort och jag hade velat maxa 5-10 minuter till för att känna att jag mentalt var ”färdig” och att min kropp hade gett allt. En konstig känsla, jag kände mig inte riktigt tillfredsställd träningsmässigt.

Fredag:

Sista passet för veckan, det åttonde passet och halvvägs igenom bootcampet. Denna dag blev det ett tabata-pass! 25 sek x 7 med 10 sekunders vila mellan varje 25-sekunderblock. Varannan övning körde vi en övning med vikter och varannan en kroppsviktsövning. I början av passet kändes det som att jag hade svårt att pressa mig själv. Men på slutet av passet med ett gäng tabata-intervaller i ryggen kände jag mig stark och maxad. Det kändes grymt att jag klarade detta och jag pressade mig igenom övningarna. Vi avslutade passet med burpees 25 sek x 7. En avslutning som hette duga och jag kämpade verkligen för att pressa mig till max på veckans sista övning. Det känns som jag verkligen lyckades, det var riktigt jobbigt.

Den här veckan kan summeras med ordet FORT. Passen gick fort, veckan gick fort och mentalt kändes det som att jag inte riktigt hann med. Men det kändes skönt att avsluta med ett tabatapass som fick mig att känna mig stark och som tände kämpaglöden. Visst var det superjobbigt och ibland kändes det så tungt. Men kroppen svarade ändå bra på vad jag bad den att göra. Detta gör mig så glad och nöjd. Att min kropp faktiskt gör det jag ber den om. Ibland är övningarna långt ifrån tekniskt perfekta. Men jag rör på mig, kroppen stannar inte, den försöker. För det är jag evigt tacksam.  

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *