Utvärdering av tredje veckan på Fightbox Bootcamp.

Nu börjar ångesten bli påtaglig kring att bootcampet snart är över. Jag vill inte att det ska ta slut. Skulle kunna gå på bootcamp varje dag resten av året. Den tredje och näst sista veckan är nu avklarad, och vilken vecka! Under denna vecka har jag hunnit avverka både det sämsta och bästa passet hittills på bootcampet. Det har varit 4 riktigt bra pass men jag har också haft lite otur med en skada. Mer om det längre ner i inlägget.

Måndag:

Som vanligt börjar vi veckan med ett pass för Emil. Vi jobbade i 90 sek x 3. Efter tre varv på samma övning tog vi en längre paus och bytte övning. En mix av burpees, wallball, springa, pull ups, utfall m.m. Vi avslutade med 60 situps i par. Idag körde jag på bra och jag kände mig stark i kroppen. Jag kunde verkligen pusha mig själv genom detta pass. Var riktigt trött efteråt.

Tisdag:

Här avverkade jag mitt sämsta pass hittills på bootcampet. Och det var verkligen inget dåligt pass, så jag håller en hög lägsta nivå. Varför det blev min sämsta prestation hittills berodde på upplägget av passet som inte riktigt var min grej. Jag trivs inte i det upplägget och det blev för lång vila emellan repetitionerna vilket gjorde det svårt att komma igång igen. Ingen skugga över passet och instruktören, denna typ av pass passar säkert jättemånga! Men det passade inte riktigt mig och då hade jag lite svårt att motivera och pusha mig själv. Jag borde ha kämpat hårdare och försökt mer. Vi brukar ha Thaiboxning på tisdagar men idag hade vi vikarie då instruktören är i Thailand. Vi jobbade i par och jag jobbade ihop med min kompis Lisa. Så härligt att få svettas ihop med henne! Paren körde övningar tillsammans 28-21-14-9 repetitioner. Man delade på antalet repetitioner, en kör och en vilar. Ett lite lugnare pass med mer vila. Var inte supertrött efter passet men svettig! Var svårt att köra slut på sig själv idag.

Torsdag:

Crossfit-inspirerat cirkelpass med stationer. Vi jobbade i par 45 sek, sedan 15 sek vila medans vi bytte övning med våra partners. Ena hälften av paren jobbade på mitten av mattan med kroppsviktsövningar och den andra delen av paren var ute på stationerna och jobbade med vikter/redskap. Vi jobbade med kettlebells, upphopp, boxjump, rep, wallball, boxning, idioten m.m. Men jag hade lite problem med kroppen. Under onsdagskvällen hade jag skadat min högra armbåge under ett yogapass hemma. Kommer berätta mer om vad som hände i min summering av hela träningsveckan som kommer upp på bloggen nästa vecka. Armbågen hindrade mig att göra push ups och burpees ordentligt. Men jag försökte så gott jag kunde med modifikation och kämpade på.

Fredag:

Idag körde vi bara kroppsvikt och en hel del löpning. Du jobbade i mitten av mattan och gjorde 50 repetitioner av en kroppsviktsövning. Sedan gick du direkt ut på ytterspåret av mattan och sprang 10 varv, sedan direkt in till mitten igen och göra 50 repetitioner av nästa övning. Så höll vi på genom hela passet. Vi körde burpees, utfall, upphopp, pushups, situps m.m. Det gick bra med armbågen idag! Kände ingenting förutom lite grann på slutet när jag var på andra omgången av burpees. Jätteroligt pass och mitt hittills absolut bästa pass rent prestationsmässigt. Tog verkligen ut mig till max och kroppen pressade på bra. Slog nog svettrekord med! Supernöjd och bra träning.

Jag är väldigt nöjd med denna vecka på bootcampet. Inget pass är det andra likt och det är så roligt att träna på det här sättet. Variation och olika fokus gör att jag aldrig tröttnar på passen, jag vill bara ha mer. Jag har märkt en förändring i min kropp jämfört med första veckan, jag känner mig starkare och uthålligare. Tycker också att jag ser lite tajtare ut rent fysiskt. Nu laddar vi om inför sista veckan på bootcamp. Det ska bli jättekul och spännande att ta sig ann vecka 4. Men också lite sorgligt att det snart är över.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *