10 tips för dig som börjar från början.

Nytt decennium, nytt år, ny vecka, ny dag. Livet är fullt av nystarter, oändliga chanser att börja om. Det kommer alltid ett nytt tillfälle att vända blad och börja på ett nytt kapitel. Varje morgon när vi vaknar börjar vi om. Vi har alltid en chans att förbättra oss själva och försöka vara vårt allra bästa jag. Misslyckas vi, kan vi alltid börja om imorgon, nästa vecka, nästa år…

Men, hur börjar man om då? Hur gör man när man har ett blankt ark framför sig och det är dags att börja fylla uppslaget med ditt bästa jag. Vart börjar man? Hur ger man sig själv de bästa förutsättningarna för att lyckas skapa en hälsosam livsstil som är långsiktigt hållbar? Jag har genom åren lärt mig att skapa en funktionell rutin som håller mig på rätt spår. Med hjälp av några riktigt enkla tips och trick behöver jag aldrig börja om. Jag har skapat en cykel av rutiner som bygger upp en struktur som gör att jag varje dag, varje vecka, varje år gör hälsosamma beslut.

  1. Ta inte bort – lägg till

Istället för att sätta upp regler för vad du inte får äta, lägg till hälsosamma inslag. Börja inte med att lägga om hela kosten, det blir en för stor omställning. Istället, lägg till en grön smoothie om dagen, lägg till grönsaker till varje måltid eller lägg till mjölksyrade grönsaker till varje middag. Till slut har du lagt till så många bra saker att de dåliga inte får plats.

2. Träna regelbundet – inte ofta

Att gå från noll träningspass till sju är inte hållbart, varken mentalt eller fysiskt. Starta enkelt: Börja med t ex två pass i veckan och försök håll det. När du märker att du inte behöver göra någon big deal av att dessa två pass ska bli av, då är du redo att öka till tre.

3. Logga det du gör – så du får en översikt.

Jag har i ett års tid skrivit ned varenda träningspass jag gjort i en app så jag kan logga statistik och få en överblick gällande hur mycket jag faktiskt tränat. Jag bedömmer ofta hur min träning går baserat på de senaste två veckorna. Mitt minne är ganska dåligt så jag kommer inte ihåg alla de andra passen jag gjort alla andra veckor. Det kanske känns som jag har haft en dålig träningsperiod i bagaget, men tittar jag i min app ser jag att jag tränat superbra och de där två veckorna blir inget jag behöver haka upp mig på.

4. Prioritera återhämtning

Sova är viktigt. I perioder är det helt okey att inte få till sömnen. Men för att du ska få ut mer av din träning måste kroppen få chans till återhämtning.

5. Packa dagen innan

Jag packar ALLTID min gym-väska kvällen innan och lägger fram allting så det blir enkelt för mig att lyckas gå till gymmet på morgonen. Du ska inte behöva leta efter någonting, och det ska inte bli ett stort projekt att ta sig utanför dörren. Jag tar bara på mig kläderna och öppnar dörren. Då hinner man inte ens tänka efter om man är trött eller inte orkar, man bara gör.

6. Är du en morgonperson eller kvällsperson?

När passar det bäst för just dig att träna? Är du piggast på morgonen eller kvällen? För mig passar det absolut bäst att träna direkt på morgonen innan frukost. Då är jag som piggast och gör de bästa passen. Sen har jag endorfiner hela dagen när jag ska jobba.

7. Låt inte ”en dålig måltid” bli ”en dålig dag”.

Detta är jag väldigt skyldig till och försöker bli bättre på. Om jag äter en sämre måltid en dag som inte är så hälsosam så struntar jag i allt, skriker yolo och trycker i mig skit resten av dagen. Jag tänker ”fasen nu åt jag onyttigt, nu är denna dag förstörd lika bra jag fortsätter att äta skräp, dagen är ju redan förstörd. Jag börjar om imorgon.” Du börjar om varje måltid, inte varje dag. Varje måltid är en ny chans till ett hälsosammare val.

8. Lyssna på din kropp

Ingen känner dig själv bättre än du. Fråga ingen annan om du är för sjuk för att träna för de kan aldrig veta hur du mår. Du måste lita på din egen kropp och ge den det den behöver. Du har ansvar för ditt eget välmående.

9. Ät fett, kolhydrater och proteiner i varje måltid.

För att hålla mig mätt och undvika dippar ser jag till att varje måltid innehåller nyttiga fetter, långsamma kolhydrater och bra proteiner.

10. Ha roligt – var stolt över dig själv.

Ingen ska klappa dig så mycket på axeln som du själv. Det är du som gör alla dessa val för att nå ett hälsosammare liv och du ska vara tacksam för att du ger dig själv det. Du är fantastisk som anstränger dig och försöker ge dig själv förutsättningarna till att må bra. Har man kul längs vägen håller det mycket längre också. Jag ser till att träna sånt jag tycker är roligt, ha kul med matlagningen och ge mig själv utrymme för att må bra. Det är så viktigt.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *