Sömn – en viktig komponent för att sänka inflammationen i din kropp.

Som reumatiker har jag lärt mig vikten av en god natts sömn. Om jag låter min kropp få vila och återhämta sig, mår jag mycket bättre i min reumatism. Att ständigt ha en inflammation i kroppen gör dig tröttare så du vill naturligt sova mer. För lite sömn höjer faktiskt inflammationen i kroppen – något jag vill undvika.

Sömn är ett svårt ämne att prata om. Det är svårt att prioritera sömnen och speciellt i vissa perioder i livet. Jag har full förståelse för att småbarnsföräldrar inte har så mycket till val och att deras sömnschema kommer bli rubbat. Jobbar man väldigt mycket och sena kvällar förstår jag också att det kan vara svårt att få till sina timmar sömn. Men, alla kan prioritera sömnen mer än vad de gör idag.

Jag väljer t ex att inte se någon serie på vardagskvällarna för då behöver jag ta tid från min sömn. För mig fungerar det inte att lägga 1-2 timmar per kväll på att kolla på serier när jag ska upp och träna tidigt dagen efter. Då prioriterar jag att vara i säng senast klockan 10 så jag ska få till minst 7 timmar god sömn innan jag skall gå upp (brukar gå upp mellan 05.15-05.55 beroende på när mitt morgonpass börjar. Om du vet med dig att du kollar mycket serier på kvällarna som kanske gör att du kommer i säng runt midnatt, sluta med det. Du kan titta på serier på helgen. Jag vet att många ser detta som avkoppling, men din hjärna behöver vara alert för att kunna följa med i handlingen. Det stjäl bara tid från ditt sömnkonto.

Så, varför är sömn viktigt? För lite sömn är dåligt för blodsockret och kroppen svarar sämre på insulin. Det stör din ämnesomsättning och hormoner kickar in som gör att du hellre vill äta fettrik och onyttig mat när du lider av sömnbrist. För lite sömn har även en koppling till ökad risk för inflammatoriska sjukdomar. Alltså motverkar sömnbrist allt gott som den antiinflammatoriska kosten ger som jag förespråkar. Det är ju trist att hela dagen äta en kost som ska sänka inflammationen och sedan höjer du den under natten för att du inte prioriterar din sömn? Allting hänger ihop och det gäller att hitta balans i alla pusselbitar.

Men, hur ska man få till sömnen rent praktiskt? Här följer 9 tips som jag läst i Food Pharmacy-bloggen:

  1. Försök sov på samma tider alla dagar i veckan. Kroppen mår bäst av att följa ett sömnschema som ser lika dant ut varje dag. Måndag-fredag ser mitt sömnschema ut ungefär lika dant. Jag brukar komma i säng runt 10 och gå upp mellan 5.15-5.55. Detta gör att jag på fredagar och lördagar är ganska trött när klockan närmar sig 10, 11. Så det är sällan jag går och lägger mig efter midnatt. Det händer väl egentligen bara om jag är iväg på en tillställning. Annars går jag ändå och lägger mig ca 11 som senast.
  2. Träna inte för sena kvällspass som slutar för nära inpå tiden du ska sova. Är du nytränad och uppe i varv är det svårare att slappna av och sova. Jag tränar aldrig på kvällen, ibland tränar jag direkt efter jobbet men då är jag klar absolut senast 7 på kvällen. Ibland kör jag yoga/stretch senare men den träningen är så pass lugn och avslappnande så tycker det är okej.
  3. Om du har problem att somna på kvällarna undvik att få i dig koffein efter lunch. Jag skulle kunna somna stående vilken dag som helst så har aldrig upplevt problem med koffeinet 😉
  4. Drick inte alkohol för nära tidpunkten du ska gå och lägga dig. Det stör din sömn och du blir inte ordentligt utvilad med en sängfösare i kroppen.
  5. Om du är en person som tar powernaps, undvik att göra detta för sent på eftermiddagen. Gör detta helst innan klockan 15 för att minimera risken för att störa nattsömnen.  
  6. Varva ner och undvik skärmen. Tiden innan du går och lägger dig bör du koppla av. Läs en bok, lyssna på musik eller drick en kopp te med familjen. Undvik att kolla på skärmen det sista du gör innan sängdags. Denna punkt är min absolut största svaghet. Jag har svårt att släppa telefonen eller laptopen på kvällen. Hade ett tag en rutin att läsa innan läggdags men det har runnit ut i sanden. Ska verkligen försöka ta upp mitt bokläsande igen då jag verkligen älskar att läsa böcker. Det blir mitt nya mål.
  7. Mörkt och svalt är vägen till sömnen. Ha bra mörkläggningsgardiner och sänk temperaturen i ditt sovrum så ökar chansen till en god natts sömn.
  8. Ge dig själv minst 30 minuter i dagsljuset varje dag. Detta ska påverka din sömnrutin positivt. Försök komma ut i dagsljuset och få lite sol på dig varje dag. Jag försöker få till lunchpromenad på jobbet så ofta jag kan. Jag har en runda som tar ca 20 minuter i rask takt så jag får frisk luft och dagsljus. Det är bättre än inget och ett skönt sätt att starta om inför eftermiddagen på mitt kontorsjobb.
  9. Om du mot all förmodan inte kan somna på kvällen, ligg inte kvar och vrid runt i sängen. Gå upp och gör något avkopplande; Läs en bok, ta en kopp te eller ett varmt bad. Att ligga kvar och vrida sig timme ut och timme in kommer inte hjälpa dig att somna. Du behöver få kroppen avkopplad först.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *