Den läkande maten – om autoimmun kost, en hälsoföreläsning

Denna söndag har jag kört ett hot yoga pass, käkat en jättegod lunch på Kale and Grave här i Stockholm, samt varit på en väldigt intressant föreläsning. Cecilia Nisbeth Nilsson höll i föreläsningen och är kostrådgivare och medicinjournalist. Hon driver sitt hälsoföretag Swedish Paleo och idag hade hon en föreläsning på Medborgarskolan i Stockholm.

Hennes föreläsning handlade om autoimmun kost, förkortas AIP. Autoimmun kost är en gren inom den antiinflammatoriska kosten som är ännu mer strikt och och fördjupad. Du utesluter ännu fler livsmedel än vad du gör när du äter antiinflammatoriskt. Cecilias rekommendation är att om du har problem med inflammation i din kropp skall du äta autoimmun kost i minst 4 veckor, för att sedan sakta gå till antiinflammatorisk kost genom att introducera ett antiinflammatoriskt livsmedel i taget. Du börjar alltså väldigt strikt för att sedan återintroducera livsmedel för att sedan landa i en antiinflammatorisk kost som du kan äta under än längre period.

När du äter en autoimmun kost ska du utesluta:

  • Spannmål
  • Socker och sötningsmedel
  • Mejeriprodukter
  • Ägg
  • Nötter och frön
  • Baljväxter
  • Omega-6-rika växtoljor
  • Potatisväxter
  • Kaffe, kakao och alkohol

När du äter en autoimmun kost ska du äta:

  • Grönsaker
  • Örter
  • Fisk och skaldjur
  • Fågel ovh vilt
  • Nötkött
  • Olivolja och kokosolja
  • Matbananer
  • Kassava
  • Jordmandel

Det är alltså väldigt få livsmedel som du får äta om du följer en autoimmun kost. Men Cecilia påpekade att detta är under din uteslutningsfas och efter 4 veckor (eller längre) kan du börja introducera livsmedel som inte är autoimmuna men antiinflammatoriska. Detta gör du stegvis: Du testar t ex att äta ägg en dag, sedan gör du uppehåll i tre dagar. Har ingenting hänt under dessa tre dagar vet du att din kropp klarar av att få i sig ägg och då kan du gå vidare till nästa livsmedel du vill återinföra och äta ägg i måttliga mängder framöver. Om du får ledvärk, problem med dina mage eller andra symptom som du upplevt när du hade problem med inflammation i kroppen, då vet du att det livsmedlet bör du undvika fortsatt framöver.

Det var en väldigt intressant föreläsning där Cecilia även pratade om läckande tarm, olika inflammatoriska sjukdomar och sin egen hälsoresa. Jag rekommenderar verkligen att gå på hennes föreläsning för hon är inte bara väldigt påläst. Hon har självupplevt vad kosten kunde göra för hennes inflammatoriska besvär och sjukdomar som hon led av. Väldigt inspirerande.

Jag är dock inte jätteintresserad av att äta autoimmun kost utan gillar den lite bredare antiinflammatoriska kosten. Jag får lite magont av alla förbud och alla livsmedel som du inte får äta. Just nu tycker jag att jag kommit lång med att bara äta antiinflammatoriskt. Kanske kommer jag i framtiden köra en 4-veckors period med autoimmun kost bara för att se om jag får ännu bättre resultat. Men jag är lite försiktig med att begränsa mig för mycket med maten då jag lätt kan bli lite väl besatt av kosten. Men, skulle ni vilja läsa mer om autoimmun kost här på bloggen? Kommentera gärna i så fall, så kan jag skriva mer om denna spetsgren av den antiinflammatoriska kosten.

9 reaktioner till “Den läkande maten – om autoimmun kost, en hälsoföreläsning”

    1. Vad roligt att du hittat till min blogg 😀 det var jättekul att lyssna på din föreläsning, väldigt inspirerande och givande!

  1. Hej
    Jag är jätteintresserad av att veta mer om autoimmun kost. Skulle nog behöva äta AIP men känner att jag inte skulle fixa det just nu.

    1. Då ska jag skriva mer om autoimmun kost 🙂 Så kul att lära sig mer om olika typer av kosthållning! Ja AIP har verkligen stora hälsofördelar, men det är ju ganska begränsande. Men det verkar som många förespråkar att hålla sig till autoimmun kost en bestämd period för att sedan gå tillbaka till antiinflammatorisk kost 🙂 Det kanske kan vara ett sätt för dig att testa?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *