God och nyttig mat.

Mat är och har alltid varit en väldigt stor del av mitt liv. Jag kommer ifrån en matälskande familj där vi umgås genom att äta. Så det blev en riktig foodie av mig som tycker om att både laga mat och äta all sorts mat. Det finns få maträtter jag inte tycker om och jag äter i princip allt som serveras. Är med andra ord inte petig när det kommer till mat. Det mesta är gott!

Mat är den andra stora halvan av ett hälsosamt liv. Träning och mat går hand i hand för att bygga ett hälsosamt liv och nå resultat som förbättrar din livskvalitet. Jag tor inte på att du kan träna så pass hårt så du inte behöver tänka på din kost, eller äta så pass nyttigt så du inte behöver träna. Det ena kan inte ersätta det andra. Du behöver näringsrik och hälsosam mat för att ge din kropp den det bränsle du behöver. Träningen kommer bygga upp din fysik så du orkar leva ett långt och starkt liv.

Jag äter som jag nämnt tidigare en kost som är väldigt inspirerad av antiinflammatorisk kost. Men jag väljer att säga ”inspirerad av” för jag följer inte antiinflammatorisk kost till 100%. Så hur äter jag då? Jag äter väldigt mycket vegetariskt och veganskt. Skulle tippa att jag äter fisk/vilt/kyckling ca 2-3 måltider i veckan. Jag försöker alltid se till att 80% av mina måltider är nyttiga och goda. Resterande 20% är sådan mat som verkligen inte är nyttig men som jag älskar att äta ändå! T ex chips och pizza. Dock äter jag inte det allt för ofta då det bara är gott för stunden och inget som tillför något vettigt till min kropp.

Nedan tänkte jag visa vilken typ av mat jag ätit senaste tiden. Mycket ”närings-bowls”, wraps, soppor och asiatiskt. Jag försöker alltid äta färgglatt, med många olika konsistenser och både råa och varma element i samma måltid. Det ska se inbjudande ut att äta och jag ska kunna hitta kolhydrater, fetter och proteiner i alla mina måltider.

Pumpa-gnocchi med grönkål, trattkantareller, soltorkade tomater, solroskärnor, gul lök och vitlök.
Sallad med tempeh, stekt morots-spiraler, avokado, grönsaker, frön och fermenterad kål.
Brunch på Mahalo! Spirulina-bowl och sötpotatis-pommes!
Sötpotatis, lax, guacamole och grönsaker.
Sötpotatis, sallad, svarta sesamfrön, koriander, veganska köttbullar, chilli mayo.
Långkok på vilt, tortilla, grönsaker, salsa, koriander, avokado, ifrech.
Sötpotatis skivad tunt och rostad. Ruccola, grönkål, fetaost, soltorkade tomater, solrosfrön.
Thai-sallad och smoothie på det veganska cafét My Vegina.
Färska vårrullar med grönsaker, mango och räkor. Två sorters dippar.
Tofu-soppa med grönsaker bland annat pak choi, cashewnötter, jordnötter, asiatiska smaker.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *