Hur jag fasade in antiinflammatorisk kost – del 1.

Filosofin som Food Pharmacy driver är att lägga till antiinflammatoriska inslag i din kost istället för att börja ta bort mindre bra saker. När jag för ett år sedan läste deras första bok var det just det som fastnade hos mig: Lägg hellre till saker än att ta bort. Jag vill nedan förklara hur jag började fasa in mer antiinflammatorisk mat i mitt liv. Det kan kännas lite överväldigande att lägga om sin kost från den ena dagen till den andra. Så här är lite tips om hur jag började förändra mitt sätt att äta. Ni kan se detta som en introduktion till hur ni kan börja få in antiinflammatorisk kost i era liv.

Food Pharmacy´s första tips är att lägga till en grön smoothie om dagen i din kost. Det klarar alla av att göra. Jag började direkt experimentera fram ett recept på grön smoothie som jag tyckte om. Jag tog inspiration från dels Food Pharmacy´s recept, men jag gjorde också en hel del research. Jag ställde mig frågan, vad är syftet med den gröna smoothien? vad ska den göra för mig? Jag ville fylla min gröna smoothie med så mycket antiinflammatoriska och hälsosamma ingredienser som möjligt. Jag ville maximera näringen i smoothien så den verkligen skulle göra skillnad. Smaken var sekundärt för mig, men med tiden började jag älska min rutin att dricka en grön smoothie om dagen. Food Pharmacy pratar mycket om att vara en näringsjägare. Jag tycker det är ett bra sätt att förklara hur du kan tänka kring antiinflammatorisk kost. Jag jagar näring: Hur kan jag få in så mycket näringsrik mat som möjligt i min livsstil? Den gröna smoothien var ett första steg i att bli en näringsjägare.

Steg två var att ändra på köttkonsumtionen. Jag upplever att det finns två läger inom den antiinflammatoriska kosten. Ena sidan förespråkar veganism och den andra förespråkar köttkonsumtion med restriktioner: Undvik det processade köttet och ät kött som kommer från ett djur som fodrats och levt på ett bra sätt. Jag åt en del processat kött för ett år sedan. Olika typer av korvar och chark tillhörde min vardagliga kost. Jag började undvika att köpa korv i matbutiken, samt dra ner en del på alla charkprodukter. Jag och min sambo har den stora förmånen att få viltkött från mina föräldrar. Så vår frys är alltid fylld med viltkött. Sakta nådde vi en balanserad nivå av köttkonsumtion: Vi köper i regel nästan aldrig något kött över huvud taget i matbutiken. Äter vi kött äter vi det vilt som min pappas jaktlag har skjutit nere i Småland. Just nu äter vi kött 1-2 gånger i veckan.

Att lägga om vår köttkonsumtion gjorde att vi naturligt åt mer vegetariskt och vegansk kost hemma. Min storasyster har varit vegetarian och vegan i stort sett hela sin tonår och sitt vuxna liv. Så vegetarisk/vegansk kost har inte varit något främmande för mig. Vi började byta ut köttet mot halloumi, tofu och tempeh. Vi har aldrig köpt särskilt mycket processad vegetarsk mat så som schnitzel, färdiga biffar, kryddad oumph eller halvfabrikats-bollar. Jag vill hellre äta mer ”rent” då det även är mycket billigare än att äta substitut till kött som ”vego-korv” eller ”vego-bullar”. Vi lägger till tofu, bönor och linser för att få i oss den protein vi behöver. Vi försöker även alltid äta mycket olika grönsaker till våra måltider. Jag försöker tänka att min talrik skall se ut som en regnbåge och ska alltid innehålla MINST tre olika färger på grönsakerna. Ju fler olika färger du har på dina grönsaker, desto mer hjälper de olika grönsakerna varandra att få ut maximalt av näring och antioxidanter. Så kombinera så mycket som möjligt!

Sammanfattning:

  • Lägg till en grön smoothie om dagen, i alla fall varje vardag!
  • Byt ut det processade köttet mot bättre och renare köttalternativ.
  • Byt ut köttet mot vegetariska/veganska alternativ ett par gånger i veckan.
  • Ha minst tre olika färger på dina grönsaker till varje måltid.

Det var såhär jag började min resa med den antiinflammatoriska kosten. Jag lade till den gröna smoothien och jag började byta ut det dåliga processade kötet mot vegetariska/veganska alternativ. Det var en lagom start som var hållbar. Jag försöker alltid tänka att jag vill äta på ett sätt som är hållbart för mig själv. Alltså ett sätt som jag kan hålla under en lång tid. Är jag för strikt och har för många livsmedel som jag inte får äta är det inte hållbart. Det måste vara balanserat så jag tycker det är roligt att laga maten och inte hakar upp mig på olika ”förbud”. Jag kommer skriva fler inlägg om hur jag fortsatte med den antiinflammatoriska kosten och kanske dela med mig utav några recept? Ni kanske vill ha mitt recept på mina gröna smoothies? 🙂

34 reaktioner till “Hur jag fasade in antiinflammatorisk kost – del 1.”

    1. Tack för att du läser, det betyder minst lika mycket! Recept kommer komma inom en snar framtid måste bara sammanställa det 😀

  1. Hej
    Är mkt intresserad av dina smoothies och skulle bli mkt glad om jag fick recept!! Äter idag paleokost har Hashimoto hypotyreos och troligen candida.
    Mvh Eva

    1. Jag kommer dela med mig utav mitt recept på smoothies 😀 Åh följer en tjej på youtube som äter paleokost, verkar mycket intressant! Har den typen av mat funkat bra för dig?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *