Kosttillskott – en ny hobby!

Jag har under hösten 2018 börjat utforska ett helt nytt ämne för mig, nämligen kosttillskott! Oj vad många olika varianter av kosttillskott det finns och det finns verkligen mycket att lära. Kosttillskott är verkligen en vattendelare, vissa tar regelbundet vitaminer och mineraler i form av tillskott medans andra hävdar att rätt kost som är allsidig ska ge dig de vitaminer och ämnen som din kropp behöver. Nedan skulle jag vilja ge en enkel introduktion till kosttillskott. Mitt blogginlägg nedan hämtar fakta från en muntlig intervju som gjordes med grundaren av Holistic, Bertil Wosk. Jag har inget samarbete med Holistic men tycker Bertil säger många kloka saker. Ni kan besöka hans hemsida HÄR.

Maten vi äter idag är inte tillräckligt näringstät som förr på grund av olika miljöprocesser som t ex att marken där vi odlar många av våra livsmedel är försurad. Detta vet vi idag tack vare utförda studier som även påvisat att grönsakerna vi odlar i Europa har tappat 75% av mineralhalten under de senaste 100 åren. Detta betyder ett en potatis idag bara innehåller 1 fjärdedel så mycket näring som den gjorde i början av 1900-talet. Tyvärr hjälper det inte att odla grödorna själv då jorden och regnet är bärare av försurning och miljögifter som försämrar skörden. Grödorna behöver mineraler, vatten, koldioxid och sol för sin växtprocess. I denna process bygger sedan växten själv vitaminer och olika fettsyror. Men lider grödan av mineralbrist kan inte näringstätheten bli lika hög som önskat. Mycket tänkvärt. Därför kan det vara en god idé att kompensera detta genom att tillföra näring och mineraler själv.

Om man fick drömma så vill i alla fall jag självklart att näringen, vitaminerna och mineralerna skall komma direkt från maten. Jag önskar verkligen att jag skulle kunna få i mig allt jag behöver via den föda jag stoppar i mig. Men tyvärr är inte läget så idag och då tycker jag det inte är krångligare än att jag får anpassa mig efter den situation vi alla befinner oss idag.

Du skulle kunna med en noggrann och väluttänkt kostplan utesluta intag av kosttillskott. Men det är ett heltidsjobb att äta perfekt för att tillgodose kroppen med exakt allt den behöver näringsmässigt. Det krävs tålamod och ändligt mycket kunskap för att kunna nå en perfekt kost som inte kräver några kosttillskott. Du måste vara väldigt noggrann och frågan är om en vanlig modern människa skulle kunna lyckas med detta? Det gäller att vara realistisk och inse sina begränsningar. Det skulle kräva en medvetenhet som ständigt behöver vara påkopplad.

Finns det risk för överdosering? Ja, egentligen kan du överdosera precis allt, inte bara kosttillskott. Men, du måste ta extrema överdoser för att det ska ge dig allvarliga skador. Men risken av att t ex dö av kosttillskott är extremt låg så inget du behöver ha större oro för. Det är faktiskt högre statistisk risk för att du skall dö av ett blixtnedslag än en överdos av kosttillskott. Så nu har vi rett ut det. Kosttillskott har i vissa forum ett väldigt dåligt rykte och kritiseras hårt. Det finns en stor läkemedelsindustri som gärna vill tjäna pengar på att vi är sjuka och behöver medicin. Att människan skulle kunna äta sig frisk genom kost och kosttillskott skulle vara ett hot för läkemedelsbolagen. Med det sagt vill jag poängtera att läkemedel inte heller förtjänar ett dåligt rykte eftersom dom i vissa fall är livsnödvändiga. Däremot tror jag personligen att vi konsumerar onödigt mycket mediciner. Så, vilka kosttillskott tar jag?

Jag äter:

D-vitamin

Jag äter D-vitamin under höst, vinter och vår. D-vitamin produceras i huden med hjälp av solens strålar. Tyvärr är det bara att acceptera att vi lever i Sverige och här får vi inte så mycket D-vitamin under den mörkare tiden på året. 50 mikrogram är en dos alla människor kan ta varje dag året runt utan att råka överdosera (om inte din läkare sagt något annat). Det finns massor av hälsofördelar med D-vitamin så som förbättrat immunförsvar, minskad risk för depression, minskad trötthet och bra för insulinkänslighet.

Multivitamin Kvinna

Jag tar en Multivitamin Kvinna varje dag som innehåller bland annat: Vitamin C, Järn, Zink, Kalcium, Vitamin A, Vitamin B12, Folsyra, Vitamin E, Magnesium m.m. Eftersom jag är nybörjare på vitaminer känns det ganska lagom för mig att börja med en multivitamin så jag får i mig lite av varje.

Probiotika

Jag tar en kapsel probiotika varje dag med levande mjölksyrabakterier som är bra för min mag- och tarmhälsa. Fantastiskt tillskott för att få en balanser tarmflora, något jag är väldigt intresserad av med tanke på den antiinflammatoriska kosten jag ägnar mycket tid åt.

Omega olje-blandning

Jag tar även en omega-olja-blandning som är helt vegansk och fullproppad med essentiella fettsyror. Den jag köper är baserad på linfrö-, solrosfrö-, hampa- och nattljusolja.

Jag vill bara påminna er läsare att jag är ingen dietist, har ingen utbildning inom folkhälsa eller läst några högskolepoäng inom näringslära. Jag är bara en nyfiken person som vill testa olika vägar för att nå ett så hälsosamt och friskt liv som möjligt. Detta inlägg bygger på framförallt intervjun med Bertil Wosk och mina egna reflektioner. Alla har ett eget ansvar att använda sitt sunda förnuft när det gäller kosttillskott. Men, jag tänker utforska ämnet vidare under våren och är nyfiken på vilka tillskott just jag skulle kunna behöva. Så jag kommer återkomma i detta ämne längre fram.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *