Periodisk fasta – sänka inflammationen i din kropp.

Jag vill börja detta inlägg med att förtydliga att jag inte är en dietist. Jag har ingen utbildning inom kostrådgivning eller näringslära. Jag har inte heller doktorerat inom reumatiska sjukdomar och jag har inte en enda högskolepoäng inom folkhälsa eller utbildning inom träningslära.

Men, jag har levt med reumatism i 13 år. Jag har upplevt både oförklarliga och förklarliga smärtor. Jag har ätit medicin och jag har funderat väldigt mycket på min livssituation. Och det jag framförallt har gjort i mitt liv, det är att jag har testat mig fram. Jag har experimenterat med kost, träning och livsstil för att må så bra jag kan i min diagnos. Jag har vågat pröva saker jag fnyst åt och jag har vågat sluta med saker jag trodde att jag aldrig skulle kunna vara utan. Jag kan bara berätta för er vad som har fungerat för mig. Detta är mina egna upplevelser och observationer av min egen hälsa. Bara för att det fungerat för mig och andra, så kanske det inte kommer fungera för dig. Men, det är absolut inte farligt att testa periodisk fasta om du inte av någon anledning får kostrestriktioner av en läkare. Då råder jag dig att följa dessa råd du fått från din läkare.

Sådär. Efter att ha klargjort vilken bakgrund jag har vill jag nu berätta hur periodisk fasta har hjälpt mig och min reumatism. Periodisk fasta har varit en av flera komponenter som jag införde i mitt liv år 2018 som avsevärt förbättrade min livssituation.

Första gången jag kom i kontakt med periodisk fasta var via min sambo. Han har i omgångar sedan vi blev tillsammans för drygt 4 år sedan tillämpat periodisk fasta. Jag fnös åt detta och predikade om att frukost är det viktigaste målet på hela dagen. Att skippa frukosten är att misshandla sin kropp och kan endast påverka din kropp negativt. Inte konstigt att min första reaktion var just sådan. Jag har alltid varit en hungrig tjej med stor aptit. Jag har känt mig illamående på morgonen om jag inte ätit och upplevt att blodsockret varit lågt och gjort mig svimfärdig om jag inte ätit frukost. Sedan hör det även till att jag älskade (och älskar) min frukostrutin. Spelade ingen roll om det var vardag eller helg. Att sätta sig ner i lugn och ro och äta min frukost, dricka mitt kaffe och scrolla i de medier som intresserade mig hörde till livsnjuteri. Jag gick alltid upp tidigt på morgonen så jag aldrig skulle behöva stressa mig igenom frukosten. Jag ville avnjuta den i lugn och ro och det var inte ovanligt att jag kvällen innan längtade efter att få kliva upp och äta frukost.

Första gången jag tänkte tanken att periodisk fasta kanske skulle kunna vara något bra var under sommaren 2018, när jag lyssnade på ett avsnitt av Food Pharmacy’s podcast. De tog avstamp i professor Stig Bengmarks krönika om hur vida frukost inte är det viktigaste målet som vi alltid trott.

Periodisk fasta innebär att man låter organen vila den större delen av dygnet genom att fasta 16 timmar. Under dessa 16 timmar äter du ingenting, men det är fritt fram att dricka vatten, kaffe och te utan mjölk/socker i. Under de övriga timmarna när du inte fastar äter du näringsrik och bra mat. Under fastan vill kroppen skydda sina celler vilket leder till sänkt blodtryck samt gör din kropp mer känslig för insulin. På detta sätt bromsar kroppen inflammation och åldrande på helt egen hand. Om du skulle göra tvärt om och ständigt äta ett högt antal kalorier spritt över hela dygnet så påskyndas celldelningen vilket gör att kroppen åldras snabbare. Det finns forskning som Stig hänvisat till att periodisk fasta har betydande hälsoeffekter som kunnat bevisas på djur. Dessa djur som utövat periodisk fasta har ökat sin livslängd avsevärt mycket, fått minskad sjuklighet samt fördröjd insjuknande i just kroniska sjukdomar. Tyvärr har inte lika många studier gjorts på människor, men flertalet forskare har kunnat rapportera hälsofördelar vid periodisk fasta där man kunnat se lägre risk för cancer, hjärt- och kärlsjukdomar och diabetes på människor. Det handlar absolut inte om att äta mindre när du utövar periodisk fasta. Utan det handlar om att äta lika mycket mat men under en begränsad tid.

Så hur går det praktiskt till när man använder sig utav periodisk fasta? Jag Brukar äta mitt första mål klockan 11, 11.30 och försöker äta mitt sista klockan 19, 19.30 när jag utövar periodisk fasta. Jag går till vardags upp runt 05.30 beroende på när min morgonträning börjar. Fram till mitt första mål runt kl 11 så dricker jag endast massor med vatten, svart kaffe och te. Jag intar även BCAA (aminosyror) i samband med min morgonträning. Hur jag kombinerar morgonträning, BCAA och periodisk fasta kommer jag gå igenom mer detaljerat i ett kommande inlägg. Jag vet att det är lite kontroversiellt att morgonträna under fastan men jag har hittat ett sätt med hjälpt av intaget av BCAA som fungerar för mig. Men jag kommer gå igenom detta mer detaljerat i ett kommande inlägg och reda ut hur jag gör.

Klockan 11-11.30 tar jag mitt första mål för dagen vilket är en protein-shake. I denna shake har jag i veganskt proteinpulver, kreatinpulver, macapulver, 1 dl havremjölk och vatten. Jag komme återkomma till denna protein-shake i ett kommande inlägg och förklara varför jag dricker den och vad ingredienserna tillför till mig. Vid ungefär klockan 12 äter jag min lunch, en ordentlig matlåda som oftast innehåller en matig sallad eller gryta. oftast är lunchen vegetarisk eller vegansk och rester på middagen dagen innan.

Vid klockan 15 intar jag min gröna smoothie som jag har med mig till jobbet. Ska jag träna efter jobbet eller göra något aktivt har jag med ett mellanmål som jag tar vid klockan 16. Detta kan vara en chiapudding, overnight oat eller en bar. Sedan äter jag middag runt klockan 19 tillsammans med min sambo. Denna måltid är oftast vegetarisk eller vegansk och innehåller mycket olika grönsaker. Efter middagen dricker jag antingen matcha-te eller varmt vatten med citron och ingefära. Jag försöker dricka mellan 2-3 liter vatten varje dag.

Men jag skall vara helt ärlig. Den periodiska fastan kommer i konflikt med min kärlek till frukost. Jag vet att periodisk fasta har så många bra hälsofördelar och det fungerar så bra för mig och min kropp. Men saknaden efter frukostrutinen finns alltid med mig. MEN, därför är det helt fantastiskt för mig att man får samma hälsofördelar av periodisk fasta om man begränsar det till 3-4 dagar i veckan istället för varje dag. Forskning har kunnat påvisa att du får hälsofördelarna från fastan även om du inte utöver den 7 dagar i veckan. Detta var det jag behövde höra för att våga testa. Jag skulle inte behöva sluta med frukost för alltid, jag behövde bara utöva fastan 3-4 dagar och ändå ge min kropp fastans hälsofördelar. Sagt och gjort, sommaren 2018 började jag med periodisk fasta och det var så mycket lättare än jag trott. jag satte upp ett mål att testa periodisk fasta i 1 månad. Det tog mig drygt en vecka att vänja mig vid periodisk fasta och snabbt vande jag mig vid mina nya matrutiner. Jag kör idag periodisk fasta 4 dagar i veckan (men har inte gjort det under bootcampet, vi får frukost nämligen). Onsdagar när jag springer med Run with Sign får vi hotellfrukost efteråt så det vill jag inte missa. Samt så är mina helgfrukostar heliga. Detta innebär alltså att jag kör periodisk fasta måndag, tisdag, torsdag och fredag. Detta upplägg passar mig perfekt och gör att jag uppskattar mina 3 frukostar i veckan så mycket mer än innan.

Våga prova periodisk fasta. Det är så mycket enklare än vad man tror och forskning har kunnat påvisa stora hälsofördelar men periodisk fasta och att låta organen vila. Det går alltid att testa och är det inte för dig, då har du i alla fall försökt. Jag är övertygad att min kombination av antiinflammatorisk kost, träning och periodisk fasta 4 dagar i veckan har varit nyckeln till att jag nu nästan är helt medicinfri. Det kan kännas mäktigt att sätta igång med periodisk fasta. Men börja med bara 3 dagar i veckan och du behöver inte starta med att fasta 16 timmar per dygn direkt. Börja sakta skjuta fram ditt första mål lite i taget så din kropp får vänja sig. Sedan kan du trappa upp i din takt så det inte blir ett för stort projekt. Men jag lovar dig, det är så mycket enklare än du tror när du väl har börjat. Testa! Berätta jättegärna hur det gått! Det är inte så farligt som man först kan tro, som en sann frukost-älskare vet jag.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *