Hur går det med TSM?

Som jag har berättat tidigare är jag med i en löpargrupp som heter TSM i Stockholm. Via dem förbereder jag mig för Stockholm Marathon och varje söndag springer jag långpass med dem. Jag har utöver detta även ett löpschema via dem samt intervallpass tillgängliga med instruktör. Men just nu kör jag långpassen med TSM på söndagarna och sköter all annan löpning själv. Jag försöker just nu få in ett mellanpass (5-7 km) samt ett intervallpass i veckan utöver mitt långpass.

Jag har nu kört några söndagar med TSM och hoppat mellan gruppen som tränar för att springa ett marathon på 4:00 timmar och 4:15. Egentligen känner jag att jag ligger lite mitt emellan dessa grupper. Jag försöker ofta välja 4:00 gruppen för jag skulle väldigt gärna vilja springa marathon på ca 4 timmar. Men en gång blev det verkligen för tufft och en tränare fick bokstavligen putta mig framför sig de sista kilometrarna för att jag skulle klara det.

Jag började träna med 4:15 gruppen. Kände efter några pass att det inte riktigt var en utmaning för mig så jag bytte till 4:00 gruppen. Jag körde tre söndagar med 4:00 gruppen med ett uppehåll p g a Jul. Då körde jag inget långpass själv utan njöt av ledigheten. Sen var det ganska tufft efter ledighet från träningen, mycket julmat och en hel del soffläge. Ett av långpassen efter jul behövde jag verkligen bli släpad runt på slutet av passet. De sista kilometrarna var vidriga. Då var jag så oerhört tacksam att jag hade en tränare som puttade mig / drog med mig de sista kilometrarna av passet. Jag var så trött i benen, fick inte ordning på andningen och var helt orkeslös. Då var jag så glad att jag faktiskt bara tog mig runt utan att bryta.

Förra veckan hoppade jag tillbaka till 4:15 gruppen efter det traumatiska passet där jag nästan inte orkade hela rundan. Då bytte vi även upplägg på passet. Istället för att mata samma tempo hela tiden på långpasset körde vi tröskelintervaller där vi bytte tempo i olika intervaller på 3-2-2-1-1 km samt uppvärmningsjogg och hemjogg så vi skulle få ihop våra kilometrar. Denna gång kände jag mig så stark och riktigt pigg!

Just nu är vi uppe i 20 km och vi ökar med 1 kilometer varje vecka. Ibland stannar vi ytterligare en vecka på distansen men byter upplägg, t ex lägger in tröskelintervaller i långpasset. Jag skulle säga att det både har gått bra och mindre bra på dessa långpass, men jag känner att jag utvecklas och är så tacksam att jag är med på dessa långpass med TSM. Vi har så duktiga tränare med i varje löpargrupp och jag blir motiverad att kämpa vidare med mitt mål att klara Stockholm Marathon.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *