Min väg in i löpningen

För 1 år sedan kunde jag springa max 2 kilometer i sammanhängande löpning. Om jag skulle orka ta mig runt 4 kilometer behövde jag ta 2-3 pauser där jag gick en stund för att orka vidare. För mig var det obegripligt att människor kunde springa 5 kilometer utan att stanna. Eller en mil? Det var otänkbart.

Som barn sprang jag mycket. Jag tävlade både i terränglopp och testade orientering. Mina distanser var oftast mellan 800 meter och 1,5 kilometer. Jag var duktig och löpningen kändes naturlig för mig. Men under mina tonår lade jag egentligen ingen tid alls på löpträning. Ibland halvhjärtade försök till intervaller på löpbandet.

Men förutom att jag upptäckte den antiinflammatoriska kosten vinter 2017/2018, så lärde jag känna en ny person som skulle påverka mitt liv föralltid. Anndao och jag red i samma stall. En dag frågade denna helt främmande tjej om hon kunde åka buss tillsammans med mig tillbaka till stan. Självklart sa jag, och från den stunden har vi varit vänner. Vi pratade och skrattade hela vägen från Nykvarn till Stockholm. Jag hade hittat en vän för livet och en frisk fläkt som vände upp och ner på framförallt mina träningsrutiner.

Anndao berättade att hon gick på löpargrupper, ett fenomen jag absolut inte kände till. Hon nämnde att hon varje fredag morgon sprang med Camp Pro i Hornstull, en löpargrupp där man fokuserar på intervaller och fartlekar. ”Ska du inte hänga på?” frågade Anndao som jag känt i ungefär 1,5 timme. Vanligtvis hade jag säkerligen sagt ja det vore kul, inte sagt definitivt ja, uteblivit från fredagens löparpass och aldrig mer pratat med Anndao. Men jag sa ”Absolut!” och tog adressen till löparbutiken där gruppen höll till. 2 dagar senare var det fredag och jag befann mig för första gången på Camp Pro. En plats som senare skulle kännas som ett hem.

Så i januari började jag springa med en intervallgruppen Camp Pro varje fredag morgon klockan 7. Det var en bra början för mig då jag var livrädd för att springa långa distanser, men intervaller kunde jag klara av. Det var svettigt, jobbigt och utmanande. Men jag klarade det, och jag hade alltid Anndao vid min sida. Jag fick uppleva benhinneinflammation eftersom jag sprang i helt fel skor, och Camp Pro hjälpte mig att prova ut rätt skor för mina besvär.

April kom och Anndao berättade att hon tänkte börja i en till löppargrupp som var på onsdagmornar. Eller egentligen inte en löpargrupp, mer ett event. Varje onsdag kan man för 100 kronor springa med en coach på Clarion Sign, efteråt får du äta hotellfrukost och tillgång till deras spa. Pengarna du betalar går till cancerfonden. Jag var sugen på att följa med! Men samtidigt lite rädd. För här sprang man inte några intervaller. Du sprang distanser. Antingen kunde du springa 6 kilometer eller drygt 8 kilometer. Jag hade aldrig sprungit 6 kilometer i hela mitt liv. Första gången vi sprang med Clarion kämpade jag för att ta mig runt. Anndao fick prata mig igenom det, påminna mig om att tänka på andningen. Med Anndaos hjälp tog jag mig runt. Det blev nu en rutin att varje onsdag springa med Clarion och varje fredag springa med Camp Pro.

I april sprang jag även mitt första lopp i vuxen ålder, Run Stockholm. Ett 5 kilometer långt lopp i innerstan. Jag var jättenervös för att springa detta lopp och min sambo fick följa med som hejarklack. Jag klarade loppet utan problem och höll på att gå i tu av stolthet. För drygt 3 månader sedan kunde jag knappt överleva 2 kilometer. Nu sprang jag 5 kilometer utan problem. En distans som var svindlande lång för mig. Jag anmälde mig till vårruset och sprang även 5 kilometer där, samt ställde upp med mitt jobb i Stafesten 2018. Efter tre 5-kilometerslopp kände jag mig redo. Jag tänkte anmäla mig till tjejmilen.

Jag minns första gången jag skulle springa 1 mil. Jag hade förberett mig hela dagen. Jag hade ätit en bra lunch på jobbet, käkat mellanmål, druckit ordentligt med vatten. Jag hade på mig mina favorit-löparkläder och hade laddat upp med en bra poddcast i lurarna. Sommaren 2018 sprang jag min första mil i livet och jag klarade det under timmen på första försöket. Jag var knäsvag av lycka efter min runda. Jag kunde inte tro att det var sant.

Tjejmilen sprang jag också på under timmen. Jag kände mig oövervinnerlig. Jag och min gymkamprat Annie bestämde oss för att påbörja tjejklassikern. Det första loppet som låg framför oss i klassikern var Rosa bandet loppet: 1 mil i terräng på Lidingö. Det var ett tufft lopp med många branta backar och min tid blev den sämsta hittills. Men det gjorde ingenting. För jag klarade det. Jag hade påbörjat tjejklassikern och sprungit 2 stycken milslopp utan att behöva gå eller stanna en endaste gång.

Under hösten har min löpträning fortsatt. En mix av intervaller och distans och alltid Clarion och Camp Pro som ständiga följeslagare. Nu springer jag även den längre 8-kilometersgruppen på Clarion. Ibland har jag även varit med på intervallpass med Stadium på torsdagar. Strax innan jul anmälde jag mig till min första halvmara som går våren 2019. Under mellandagarna började jag sakta öka min distans och har nu testat att springa 12 kilometer som längst.

Mitt mål är att springa halvmara 2019, och att jag ska ställa upp i Stockholm Maraton 2020. Jag känner mig peppad för löpträningen och har lärt mig att älska att springa längre distanser. Aldrig hade jag trott att jag skulle bli så kär i att springa. Jag som var så brutalt sämst på det för 1 år sedan. Nyckel för mig har varit att variera min löpträning. Intervaller, längre distanser, löpa i grupper och ibland själv. Variationen har gjort mig starkare, uthålligare och jag har kunnat vässa min teknik. Jag ser fram emot att utveckla min löpning ännu mer 2019 och påbörja resan mot Stockholm Maraton 2020.

2 reaktioner till “Min väg in i löpningen”

  1. Hej Lina. Hvilken herlig historie. Du erjo helt fantastisk og jeg kan ikke forstille mig at der er noget i verden du ikke kan klare! Heya her fra til dit halv marathon, og kan du ikke invitere mig med til morgen løb på Clarioton en gang!

    /Anders

    1. Tack så mycket Anders för dina fina ord! Ja du måste hänga med på Run with Sign 😀 Sök på ”run with sign” på Facebook så hittar du evenemanget 😀 varje onsdag kl 7! kostar 100 kr och då får du frukost och tillgång till spa. Finns en runda som är 6 km lång och en som är 8. bara välja vilken man vill köra!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *