TSM Running club

Idag började resan mot Stockholm marathon 2020 på riktigt. Idag var det dags för premiärpasset med TSM Running löpargrupper inför marathon. Så från och med idag och fram till loppdagen i slutet av maj kommer jag varje söndag träna långpass med TSM. I vår kommer vi även lägga till intervallpass på torsdagar.

Strax innan 10 hade över 900 löpare samlats utanför GIH, bredvid Stadion i Stockholm. Peppade och förväntansfulla motionärer hade samlats för att ta del av träningen som ska göra oss redo att springa 4,2 mil. Det fanns flera olika fartgrupper att välja mellan. Det var bara att ställa sig vid den skylt som visade den sluttiden du skulle vilja ha på ditt marathon. Då kommer träningens hastighet vara utformad för att du ska nå den tiden. Jag valde att köra mitt första pass med 4:15 gruppen. Men min plan är nog, ifall allting känns bra, flytta upp till 4:00 gruppen.

Idag var ett prova-på-pass för att se att den fartgrupp man valt passar just dig. Vi testade långdistansfart, löpskola, tröskelfart, långa intervaller (1 km) samt kortare intervaller 70sek x 2 och 40sek x 4. Sedan långdistansfart tillbaka till GIH. Vi var ute och tränade i ungefär 1 timma och 40 minuter. Men passet gick väldigt fort eftersom vi fick testa så många olika saker. Framöver kommer vi fokusera på långdistanspass med inslag av det vi gjorde idag. Det ska bli mycket spännande att testa långdistanspass då jag aldrig sprungit längre än 2,1 km. Nu kommer vi börja på ungefär halvmarathons-distans och sakta jobba oss upp i distanserna.

Jag fick väldigt bra intryck av löparcoacherna och alla andra löpare som man småsnackade med under passet. Alltid roligt att träffa likasinnade och på ett nördigt sätt prata om passionen för att löpträna. Det fanns så många erfarenheter att ta del av. Det ska även bli väldigt spännande att se hur min kropp kommer reagera på denna ganska slitsamma träning. Jag har nu varit medicinfri sedan februari och hoppas jag ska kunna hålla mig medicinfri trots min marathonsatsning. Jag misstänker att jag får vara extra uppmärksam på min kropps signaler och verkligen planera in återhämtning och lugna lösgörande pass för mina leder. Hittills har min träning inte påverkat min reumatism negativt utan tvärt om. Men jag försöker ställa in mig på att så kommer det kanske inte vara för alltid, speciellt inte när jag kommer börja påfresta min kropp under mycket längre tid varje pass. Vi får se vad som händer. Kommer hålla er uppdaterade!

Föresten! Ni har väl inte missat att jag jobbar på en e-bok om hur jag gick från medicinerad reumatiker till en smärtfri hälsoaktivist?! På länken nedan kan ni signa upp er på att få ett mail när min e-bok är klar och finns redo att köpa om ni fortfarande skulle vara sugna 😀 Skriv upp er! Så mailar jag när den finns till försäljning. Det känns så roligt och overkligt att jag faktiskt sitter och jobbar på min egen bok!

Länk till min kommande e-bok finns här!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *