Summering av träningsveckan – Vecka 2.

Jag tänkte börja med ett nytt segment där jag på måndagar går igenom hur veckan innan såg ut träningsmässigt. Jag summerar vad jag tränat, hur jag tränat samt hur kroppen har känts. Jag tror det är viktigt att stanna upp och ibland reflektera bakåt hur prestationen gått, extra viktigt för mig som gärna gasar på framåt. Mitt fokus ligger oftast i framtiden. Så i dessa inlägg summerar jag veckan som gått och stämmer av, blev träningsveckan som jag hade tänkt?

Måndag:

Dag 1 på Bootcamp Fightbox Stockholm. Jag har summerat första veckan på bootcamp i ett tidigare inlägg så kommer inte gå in på träningsupplägget här. Vill ni läsa det kan ni klicka HÄR. Första dagen kändes bra i kroppen. Jag kände mig pigg och utvilad inför mitt pass som började 06.15 på morgonen. Passet gick snabbt och jag försökte verkligen pressa mig själv att våga ta i fast det var första passet i ett nytt gym. Detta kan ju göra en lite avvaktande och försiktig innan man känner sig hemmastadd.

Tisdag:

Dag 2 på bootcamp, dagens pass var inspirerat av thaiboxning. Fick träningsvärk på helt nya ställen i axlarna, armarna och övre rygg. Pressade på bra och fick träna med en kille som var en bra motståndare mot mig. Vi tränade bra ihop. Kroppen hade en känning av stelhet från måndagspasset.

På kvällen red jag 30 minuter dressyr på en unghäst jag är medryttare på. Red i skritt, trav och galopp i ridhuset. Förutom ridpasset släppte jag in 20 hästar i stallet (mycket ledande fram och tillbaka mellan hage och stall) samt fodrade 40 hästar. Då ingår att bära höpåsar som kan vara tunga, lite extra biceps-träning!

Onsdag:

Run with Sign klockan 7 på morgonen. Det finns två rundor att välja på, en kortare på 6 km och en längre på runt 8 km. Då jag hade 2 bootcamp-pass i kroppen och kände lite stelhet och träningsvärk efter thaiboxningen bestämde jag mig för att köra den kortare rundan. Nu för tiden brukar jag nästan alltid springa längre på onsdagarna, men kände att jag ville ge kroppen lite kortare distans. Det var halt ute men gick bra ändå (använder broddar)! Sprang mina 6 km på 05:30 tempo.

Torsdag:

Tillbaka till Fightbox för att köra dag 3 på bootcamp. Många stationer med varierade övningar så hela kroppen fick en omgång. Ett roligt pass! Vi körde i par och jag fick träna ihop med en kille jag inte kände. Att träna ihop med en främling pushar mig att ta i lite extra och är en bra kick för motivationen. Att tävla och peppa med någon.

På kvällen körde jag mitt hemma-stretchpass. Jag tar fram yoga-matta och foamroller och kör 30 minuter på foamroller, stretchar kroppen och lite lättare yogaövningar. Detta pass försöker jag få in 2-3 gånger i veckan. Det är bra för min reumatism samt bra för mitt huvud. Jag får en andningspaus där jag går igenom min kropp ordentligt och känner efter hur jag faktiskt mår.

Fredag:

Veckans sista pass på bootcamp. Crossfit-inspirerat pass och jag kände mig stark och uthållig. Det var ett roligt pass och jag hade en skön känsla i kroppen. Det kändes som att första veckan på bootcamp inte hade brutit ned mig utan snarare byggt upp mig. Jag kände mig glad och peppad efter detta pass.

Lördag:

Började min lördag i stallet. Först red jag fullblodet Bruno som håller på att sättas igång efter en skada. Jag red 60 minuter skritt med 5 stycken 2-minuters travpass i ridhuset. Ett rehabiliteringspass för hästen och ett väldigt lugnt träningspass för mig.

Efter detta red jag 30 minuter dressyr på unghästen igen. Han levererade det bästa dressyrpasset någonsin och jag fick upp lite värme, flås och svett. En skön utomhusförmiddag.

Söndag:

Idag åkte jag och Annie långfärdsskidor på Stadion, Stockholm. Vi åkte i ca 50 minuter runt spåret som var på 400 meter. Vi körde ett lugnt pass där vi kände på skidorna och balansen. Första gången för Annie på längdskidorna och andra gången för mig. Kändes mycket bättre än första gången så nu kände jag mig lite modigare. Dock vart jag trött i axlar/armar då jag inte har den rätta tekniken. Jobbade med att försöka använda mina ben och mage för att föra mig framåt och på slutet tyckte jag att jag kunde avlasta axlar/armar. Tjejvasan nu kommer vi!

På kvällen körde jag mitt hemma-pass på yogamattan med foamroller, stretchande övningar samt lite yoga. Skönt att avsluta träningsveckan på yogamattan. Kroppen kändes väldigt rörlig och bra. Vigheten blir bättre och bättre.

Sådär såg alltså förra veckans träning ut! Är väldigt nöjd över veckan och fick in all träning som jag hade planerat att få in. Jag tränade sammanlagt 466 minuter och utförde 11 pass. Allt ifrån bootcamp till yoga/stretch. Så det är stor variation på intensitet på mina pass. På bootcamp och löpningen tar jag verkligen ut mig. Jag blir svettig och fysiskt trött. Ridpassen är mellanpass som får upp min puls lite och kan bli svettig men jag blir inte särskilt trött. Skidåkningen är snäppet lugnare. Yogan/stretch-passen blir jag bara lite varm av så det är mina lågintensiva pass. Jag gillar att mixa lågintensivt med högintensivt för min kropps skull. Men jag tycker de högintensiva passen är roligast! De lågintensiva passen är nyttiga för att stretcha ut mina leder samt för min hjärna, ser det lite som mindfulness. De högintensiva passen ger mig så mycket glädje, pepp och adrenalin! Man fylls av god energi och jag blir nästan hög på den känslan. 

Good to know: Jag loggar alla mina träningspass i appen Twiik. Detta gör det enklare att tracka och följa upp min träning. Där kan jag gå tillbaka och läsa mina kommentarer till passen samt se hur länge eller långt jag tränade. Jag kommer i ett annat inlägg skriva mer om vilka träningsappar jag använder och vad jag tycker om dem. 

Bruno, en av två hästar jag är medryttare på.

Skidspåren på Stadion!

Gänget på Bootcamp, Fightbox Stockholm!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *