Summering av träningsveckan – Vecka 3.

Vilken träningsvecka jag hade förra veckan! Fick till många härliga pass och kroppen kändes överlag riktigt bra. Haft en förkylningskänning som tack gode gud inte brutit ut så jag har kunnat träna på ändå. Heja mitt immunförsvar! Det är nog tack vare alla goda bakterier jag proppar i mig som gör att jag klarat mig ”peppar, peppar ta i trä”.

Måndag:

Dag 5 på bootcamp och idag blev det många repetitioner och många burpees. Vi hade stationer där man blandade explosiva övningar med statiska övningar. Jag har skrivit en separat sammanfattning av förra veckans bootcamp som ni hittar HÄR. Idag upplevde jag det lite svårt att pusha kroppen till max. Men jag var ändå nöjd med min insats eftersom jag genomförde passet och försökte så gott jag kunde. Men ingen wow-känsla efter passet.

Tisdag:

Tisdag innebär thaiboxning på bootcampet. Mycket slag och sparkar som varvas med fys. En hel del kraft går åt till att bara hålla reda på vilka slag man skall göra och i vilken ordning. Ibland blev jag galen på mig själv för att jag inte kunde komma ihåg ordningen på slagen. Dessa pass är verkligen roliga men utmanande. Passet var jobbigt och svettigt. Men kroppen kändes bra!

På kvällen körde jag mitt hemma-pass på yogamattan med foamroller, stretch och lättare yogaövningar. Idag var det lite tungt att ta sig igenom detta pass. Var egentligen inte särskilt inspirerad eller motiverad att genomföra passet, men jag vet ju om hur bra kroppen mår efteråt. Jag hade en del träningsvärk efter bootcampet som var skön att stretcha ut. Foamrollern gjorde riktigt ont på utsida lår.

Onsdag:

Ledig från bootcamp och körde då i vanlig ordning run with sign på morgonen. Kvällen innan hade jag haft känningar i halsen och lite förkylningssymptom, så bestämde mig för att känna efter hur jag mådde när jag vaknade onsdag morgon. Vaknade mycket bättre utan halsont så bestämde mig för att köra men att jag även denna vecka skulle ta den korta rundan på 6 km eftersom jag känt av lite i halsen. Fick sällskap halva rundan av en elitåkare inom längdskidor så ställde mycket frågor till honom om skidåkning och bad om alla tips han hade. Det var en riktigt kall dag men jag var bra klädd så frös inte.

Efter jobbet svidade jag om till träningskläderna igen och åkte till Stadion för att nöta lite längdskidåkning. Körde drygt 5 km och känslan blir bättre och bättre för varje gång. Backen på kortsidan var nu lite högre och det var en bra utmaning för mig att ta mig ner för den. Ett skönt pass med en podd i lurarna. Bra känsla i kroppen.

Torsdag:

Tillbaka till bootcampet och idag jobbade vi i grupper. 25 repx2 med vila emellan. Blandade övningar med kettlebells, sandbollar och viktplattor. Som jag nämnde i inlägget om sammafattningen av bootcampet så ”hann jag inte riktigt med” i detta pass. Passet gick fort och mentalt kände jag mig inte i fas. Kändes som jag hade behövt 5-10 minuter till för att bli riktigt trött i kroppen. Så kände mig inte riktigt tillfredsställd efter passet. Kändes som jag kunde ha gett mer.

På kvällen var det hoppträning på unghästen. Jag hopptränar för instruktör tillsammans med ett annat ekipage. Bra pass med en lite trött häst men han kämpade på bra. Vi hoppade lite längre vägar, dog leg samt i ett S. Vi avslutade med en bana. Förutom hoppträningen så tog jag in ca 20 hästar från hagarna till stallet och fodrade hästarna med hö och kraftfoder. Så lite extra vardagsmotion fick jag in under kvällen.

Fredag:

Veckans sista pass på bootcamp var ett tabata-pass, sjukt jobbigt! 25 sek x 7 med 10 sek vila mellan, sen vidare till nästa övning. Varannan övning med vikter och varannan övning jobbade vi kroppsvikt. Riktigt tufft pass som avslutades med 25 sek x 7 burpees. I början av passet kändes det svårt att pressa sig själv. Men på slutet hade jag fått upp ångan och kände mig stark och maxad. Jag gav verkligen allt i passet och kände mig riktigt nöjd med min prestation. Avslutade veckans bootcamp på topp.

Lördag:

Idag återvände jag till Stadion för att åka milen på längdskidor. Gick riktigt bra! Hanterade nedförsbacken och känner mig säkrare och säkrare. Halva varvet stakade jag och andra halvan körde jag diagonal. Under andra halvan av passet började jag öva lite på spårbyte som jag blivit tipsad om att träna på. Kändes skönt efter passet och var riktigt nöjd. Balansen blir bara bättre och bättre. Självförtroendet växer för varje gång jag kör. 

Söndag:

Idag körde jag vilodag hela dagen. Var inte ens motiverad att köra mitt hemmapass på yogamattan. Idag ville kroppen bara ta det lugnt så jag lyssnade på min kropp och gav den en paus från träningen. Man får inte fuska med återhämtningen.

Det blev 9 pass denna vecka som överlag kändes riktigt bra. En blandning av bootcamp, löpning, stretch samt skidor. Det jag dock är missnöjd med är att jag bara fick till ett hemmapass på yogamattan (foamroller, stretch och yoga). Min ambition är att få till 2-3 sådana pass i veckan. Jag har lite svårt att prioritera dessa pass då jag egentligen inte tycker de är särskilt kul. Men, de är så bra för kroppen och mina leder känns riktigt bra efter passet så jag vet att det är bra för mig. Veckan som kommer ska jag försöka få in fler sådana pass, kroppen kommer tacka mig för det.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *