Summering av träningsveckan – Vecka 4.

Den här veckan började starkt men avslutades inte som planerat. Ibland händer livet och jag försöker att inte vara så hård mot mig själv och inte stressa över att jag inte fick in exakt alla planerade pass. Ibland behöver man prioritera att ta hand om nära och kära och då får träningen helt enkelt kliva åt sidan. Värre än så är det inte. Men planerings-freak som jag är kan jag lätt bli stressad ifall min planering kring träningspassen inte går helt i lås. Jag försöker träna mig själv i att inte ta det så allvarligt om jag måste ändra min ursprungsplan. Oftast håller jag ju min plan så det gör inget att jag ibland behöver rucka på den. Under helgen tycker jag att jag lyckades hålla mig lugn trots bortfall av träningspass. Jag råkade även ut för en mindre skada under yogan konstigt nog som också ställde till det. Ska berätta vad som hände nedan:

Måndag:

06.15 på morgonen stod vi redo för veckans första bootcamp. HÄR kan ni läsa en separat summering av veckans alla bootcamp-pass om ni är nyfikna på det. Många olika stationer med mixade övningar. Efter 50 minuter hårt jobb var vi klara och jag hade verkligen pushat mig själv. Kände en skön trötthet i kroppen efteråt. Jag hade verkligen lyckats maxa mig själv i detta pass.

På kvällen körde jag 30 minuter foamroller, stretch och lättare yogaövningar hemma på yogamattan. Idag kändes kroppen vig och stark! Känt mig lite tung i kroppen när jag t ex gjort bryggan tidigare, men idag gick det mycket enklare. Skön känsla med andra ord.

Tisdag:

Vi brukar köra Thaiboxning på tisdagarna men vår tränare är i Thailand så vi fick en vikarie istället. Som jag nämnde i min summering av bootcamp vecka 3 så var detta inte riktigt mitt favoritpass och jag tyckte det var svårt att köra slut på mig själv. Upplägget passade inte riktigt mig vilket gjorde det lite svårt att hitta motivationen. Jag borde försökt anstränga mig mer än vad jag gjorde. Men hittills har verkligen alla pass på bootcampet varit fantastiska så känns helt ok att det blir ett ”okey bra” pass idag. Mycket vila mellan övningarna så jag var inte supertrött efteråt men svettig.

Onsdag:

Run with sign klockan 07.00 på morgonen! Idag hade jag bestämt mig för att springa den längre rundan då jag två veckor i rad sprungit den korta. Men när gruppen vek av framför mig på kortare rundan (6 km) så hakade jag på. Om alla andra tänkte ta korta rundan bestämde jag mig för att hänga på gruppen. Blev lite störd av detta då jag mentalt bestämt mig för att ta den långa rundan som oftast halva gruppen brukar köra. Men ibland blir inte passen exakt som man tänkt sig och det finns ingen anledning att deppa ihop för det. Hade jag verkligen velat springa långa rundan kunde jag gjort det själv utan gruppen. Det som var skönt dock var att löparcoachen, Rakshid peppade mig sista kilometern att springa om en tjej som låg framför oss. Han sa åt mig att springa om henne innan vi är tillbaka på hotellet. Detta lyckades jag med, långt innan vi nådde hotellet. Det gjorde mig väldigt glad att han hejade på mig så jag vågade köra hårdare.

På kvällen körde jag 30 minuter foamroller, stretch och lättare yogaövningar hemma på yogamattan. Men när jag skulle gå från solhälsning, ner till planka och sedan uppåtgående hunden hände något med min högra armbåge. Det small inte till men plötsligt kom en intensiv smärta inifrån armbågen. Det gjorde riktigt ont men så fort jag avbröt övningen kändes ingenting. Jag testade att göra övningen igen och när jag åter igen gick ner i planka som skulle bli uppåtgående hunden kom den intensiva smärtan tillbaka i höger armbåge. Jag bestämde mig för att skippa alla övningar som påfrestar armbågen. Så ingen brygga eller dylikt. Fortsatte att stretcha ut höfterna och ljumskarna istället.

Torsdag:

Morgonpass på bootcamp och idag körde vi ett crossfit-inspirerat pass med stationer. 45 sek jobb, 15 sek vila. Vi varvade kroppsviktsövningar med viktövningar. Jag kände av min armbåge när vi gjorde burpees och armhävningar. Jag kunde inte göra dessa två övningar fullt ut så fick kämpa på så gott det gick samt modifiera övningarna lite. Detta gjorde mig lite förbannad, att jag inte kunde trycka på som vanligt med min kropp när armbågen gjorde ont.

På kvällen sprang jag intervaller med Stadium. Deras butik på Kungsgatan i Stockholm har en löpargrupp varje torsdag klockan 17.30 och jag brukar hänga på den ibland när jag inte har hoppträning (hoppar unghästen varannan torsdag). Vi joggade bort till Strandvägen och började passet med teknikövningar. Sedan sprang vi intervaller där vi skulle springa med 80% av vår kapacitet 200 meter, sedan återhämtningsjogga tillbaka, sen påbörja ny intervall direkt. Så höll vi på genom hela passet, ungefär 20-30 minuter aktiv intervallträning. Vi joggade tillbaka till butiken så vi var där 18.30. Då fick vi Nocco att dricka! J Jätteroligt pass och tycker verkligen om att träna med Stadium. De har jättebra löparcoacher som ger feedback och tips på hur man kan förbättra sin löpning.

Fredag:

Veckans sista pass på bootcampet, ett riktigt tufft pass. Vi jobba helt individuellt och gjorde 50 repetitioner av en kroppsviktövning, sedan sprang vi 10 varv i salen och gick sedan vidare till nästa kroppsviktsövning och gjorde 50 repetitioner av den. Såhär höll vi på genom hela passet utan avbrott. Det var ett av de jobbigaste passen vi gjort på bootcampet men ett av de absolut roligaste passen! Jag gick in helt i mig själv och bara matade på. Kroppen värkte efter 50 burpees, men jag kämpade mig ut i löparvarvet för det var så roligt att få ösa på fullt ut. Jag kände nästan ingenting av min armbåge idag, bara lite grann när jag närmade mig 100 burpees under hela passet.

På kvällen väntade ett ridpass på Bruno. Vi red ett längre skrittpass med inslag av kortare travsträckor som är en del av hans rehabilitering från en skada. Förutom ett jättehärligt ridpass tog jag in ca 20 hästar från deras hagar och fodrade dem senare på kvällen så hela kroppen fick jobba.

Lördag:

Idag var planen att åka längdskidor med Annie och träna inför Tjejvasan. Men tyvärr blev det inte så. Min sambo har varit väldigt sjuk ett par dagar så jag fick ställa in skidåkningen och köra honom till närakuten och ta prover. Det visade sig att han bara har en vanlig influensa. Men det var bra att vi kollade upp hur det egentligen stod till eftersom han varit riktigt dålig. Så det blev vilodag denna dag.

Söndag:

Eftersom min sambo fortfarande var sjuk så hade jag en hel del att fixa med hemma som han inte kunde hjälpa till med. Jag körde vilodag från träningen och åkte och storhandlade, städade, tvättade och tog hand om sjuklingen. Så det fick bli en vilohelg och kosten spårade ur en del här. Jag försöker att inte hetsa upp mig över det utan nu är det ny vecka med nya tag och jag ska fokusera på att hitta tillbaka till mina rutiner, framförallt kost-mässigt. Den här helgen har jag ätit allt som kommit i min väg.

En bra träningsvecka där jag fick till 9 pass. Lite svackor med en skadad armbåge och att jag inte kunde få till helgens träningspass då jag behövde ta hand om min sjuka sambo men det gör ingenting. Han hade gjort samma för mig J Kosten gick superbra under veckan men under helgen tappade jag det fullständigt och fullkomligen vräkte i mig all möjlig mat som jag vanligtvis inte brukar äta. Detta berodde mycket på att jag på lördagskvällen var på en födelsedagsfest med en otrolig buffé där jag totalt tappade det och åt för kung och fosterland. Tror det blev så eftersom min planering rubbades när jag ställde in skidåkningen. Då gick jag lite över styr.

Det som är svårt nu när jag väl börjat äta sockerliknande mat efter ett långt uppehåll är att jag blir som en knarkare och kan knappt kontrollera mig. Idag (måndag) tappade jag det igen då vi hade födelsedagsfika för en kollega. Tryckte två kärleksmums och en näve godis utan att ens reflektera över vad jag gjorde. Detta är mat jag egentligen inte brukar äta då det inte är särskilt antiinflammatoriskt och inte bra för min kropp. Så nu ska jag försöka använda den här veckan till att bryta mitt nyfunna sug på sockerliknande mat/godis. Jag mår så mycket bättre när jag inte äter sådan kost så vill verkligen vänja av mig igen. Tycker det är viktigt att jag berätta för er som läser min blogg att ibland är jag mänsklig och får lite för mycket feeling vid buffén och då går min kost åt skogen. Det är inte ofta det händer, men när det händer går jag all in. Nu ska jag fokusera på att känna efter vad min kropp faktiskt behöver och vad den mår bra av. Och då ingår verkligen inte kärleksmums och smågodis.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *