Summering av träningsveckan – Vecka 5.

Den här träningsveckan blev verkligen inte som jag hade tänkt! Tyvärr smittade min sambo mig så drog på mig en sjukdag mitt i veckan. Så tyvärr missade jag min favorit-rutin; Morgonlöpning med Clarion Sign. Men de pass jag utförde var verkligen bra och roliga! Jag höll god kvalitet på mina pass och hade väldigt roligt när jag tränade. Så är ändå nöjd med veckans insats trots sjukdom!

Måndag:

Sista måndagspasset på Fightbox bootcamp. HÄR kan ni läsa en separat summering av veckans bootcamp-pass som är mer detaljerade kring vad vi gjorde på passen. Vi jobbade i par och fick köra burpees, kettlebells, thrusters, push ups, fällkniv, squats och utfall m.m. Vi avslutade med en brutal magövning med mycket statiska inslag. Mycket bra pass och gillade upplägget!

Tisdag:

Idag jobbade vi också i par. En synkad övning med högt antal repetitioner (mellan 30-70 st beroende på övning. Mellan varje synkad övning körde vi en ”I go you stay” med färre repetitioner och la på vikter. ”I go you stay” innebär att ena personen i paret utför övningen medans den andra vilar. Sedan byter man så den som vilat får utföra övningen. När båda parter genomfört övningen går man vidare till nästa övning. En synkad övning innebär att man gör repetitionerna tillsammans, ingen vilar.

Onsdag:

Under tisdagen blev jag sjuk och fick förkylningssymptomer. Så vid lunchtid gick jag hem och arbetade hemifrån. Stannade hemma hela onsdagen och vilade samt jobbade hemifrån. Så ingen träning idag utan fokuserade på att vila och att äta näringsrik mat så jag skulle bli frisk till torsdagens pass på bootcampet. Så tyvärr missade jag Run with Sign denna vecka.

Torsdag:

Jag lyckades kurera mig och kunde utföra näst sista passet på bootcampet! Även denna dag jobbade vi i par. Vi hade ca 12-15 övningar framför oss som vi gjorde ihop med vår partner. Vi gjorde 10 repetitioner av varje övning, sedan vidare till nästa övning. Tog det lite lugnare idag än vanligt då jag varit sjuk och detta var första passet efter min förkylning. Försökte känna in kroppens begränsningar. Jag gick aldrig upp i hög puls under passet utan försökte fokusera på att hitta en lagom nivå för min kropp.

På kvällen hade jag hoppträning för instruktör där jag tränade unghästen jag är medryttare på. Vi red längre vägar mellan olika hinder där vi fick träna på att hitta en bra väg mellan hindren. Vi avslutade med en längre bana. Gick väldigt bra idag och Jag har verkligen hittat gasen på Sigge. Han hoppar med så mycket hjärta.

Fredag:

Sista passet på vårt 4 veckor långa bootcamp. Efter en längre uppvärmning körde vi samma pass som vi utförde första dagen på bootcampet. 7 övningar, 7 repetitioner, gör så många varv du hinner på 16 minuter. Klassiska och återkommande övningar vi kört ett flertal gånger under hela bootcampet. Burpees, pull ups, box jump, wall ball m.m. För 4 veckor sedan klarade jag 3,5 varv på 16 minuter. Idag klarade jag 5,5 varv. Så en solklar förbättring med andra ord!

Lördag:

Tidigt på lördagsmorgonen packade jag och min vapendragare Annie in oss i bilen och styrde mot Norberg, Västermanlands län. Där finns en jättefin skidanläggning med superfina spår som går genom skogen. Vi körde 12 kilometer längdskidor på 94 minuter. Så nästan halva Tjej-Vasan-distansen. Gick riktigt bra för både mig och Annie. Spåren var fantastiska och inte särskilt mycket folk. Vi fick träna på både uppförs- och nedförsbackar och det löste vi utan problem. Så nöjd med vår insats och skönt att komma iväg och träna utanför Stockholm, känns som en bra förberedelse inför Tjej-Vasan.

Söndag:

Körde ett pass med foamroller, stretch och lättare yogaövningar hemma på yogamattan i 30 minuter. Var ett skönt pass och fokuserade mycket på att stretcha ut höfterna och ljumskarna. Kroppen kändes väldigt bra efteråt.

Denna vecka blev det 7 pass, lite färre antal pass än vad jag brukar köra men levererade 7 väldigt bra pass. Är så tacksam att jag bara var sjuk 1,5 dag och snabbt fick tillbaka min energi och styrka. Eftersom jag lägger mycket tid på kost och träning, så tror jag att min kropp har lättare att återhämta sig och slåss mot virus då jag gett mig själv bra förutsättningar. Jag har en god fysik, bra energi i kroppen och får i mig bra näring. Detta tror jag påverkar mycket ifall jag blir sjuk. Överlag blir jag väldigt sällan sjuk, och blir jag det så blir det sällan långvarigt. Min kropp brukar snabbt ta sig igenom sjukdomen och jag tror detta beror på att jag verkligen tar hand om min kropp när jag är frisk så den ska vara redo när bacillerna kommer.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *