Summering av träningsveckan – Vecka 6.

Vilken träningsvecka! Första veckan på Sats och jag fick till många riktigt bra pass på gymmet. Har hunnit med löpningen också, men tyvärr ingen ridning då snön ställt till det och jag har inte kunnat köra bilen till stallet. Jag är så nöjd över veckans träning och variationen jag fick till. En riktig pang-vecka!

Måndag:

Morgonpass – Spinning 45 min

Första passet på Sats och det blev 45 minuter spinning innan jobbet. Vi jobbade i 4 st 6-minutersintervaller med aktiv vila mellan intervallerna. Dessa 6-minutersintervaller var uppdelade i 2 3-minutersblock. De första 3 minuterna Skulle vi ligga runt 85% av vår maxpuls och de sista 3 minuterna skulle vi nå röd zon vilket är förbi 90% av maxpuls. Mina ben var riktigt trötta och jag fick verkligen känna på mjölksyra. Jag hade svårt att nå röd zon vilket kan bero på flera faktorer. Dels var det första gången jag körde spinning på Sats och jag var inte bekant med passets upplägg. Detta gör det svårare att pressa sig själv. Sedan var det nytt pulssystem för min del vilket också kan ha varit en bidragande faktor. Den högsta procentsatsen av pulsen jag kom upp i var 89% av min kapacitet. Men känner mig ändå nöjd, var ett svettigt pass och bra instruktör.

Tisdag:

Morgonpass – Bodypump 60 min

Andra passet på Sats och jag testade bodypump vid Hötorget. De hade samma release som Fitness24seven så jag kände igen låtarna och vilka övningar jag skulle göra, kändes tryggt. Jag märkte under passet att jag har blivit starkare i triceps och bröst efter mina 4 veckor på bootcamp. Det kändes väldigt roligt! Dock kände jag mig lite svagare i rygg än senast jag körde bodypump. När vi körde den vidaste positionen av knäböj (sumo squats) kändes mina nya träningsskor lite hala. Hade svårt att behålla fästet i marken. Får utvärdera efter några pass om nya skorna verkligen fungerar för min träning.

Kvällspass – Stretcha och foamroller

På kvällen körde jag ett stretch- och foamrollerpass med lättare yogaövningar hemma på yogamattan. Idag la jag några övningar på att stretcha ut min nacke, axlar och övre rygg. Väldigt skönt, ska köra fler sådana övningar. Mina höfter som brukar vara stela mjuknade snabbt idag, ett bra pass med andra ord.

Onsdag:

Morgonpass – Run with Sign 6 km

Klockan 7 på morgonen stack jag och Anndao iväg tillsammans med Run with Sign på en härlig löptur. Första gången Anndao är med och springer med Clarion Sign sedan sin långdragna tandoperation i slutet av 2018. Var så roligt att äntligen få springa med henne igen! Eftersom det var Anndaos första pass tillbaka och endast tredje gången hon sprang sedan operationen tog vi den kortare rundan som är nästan 6 km. VI sprang i lugnt tempo så Anndaos kropp skulle orka utan att bli för trött. Det var en härlig runda och vi hörde fågelkvitter för första gången i år! Min kropp kändes frisk och stark och blev knappt andfådd av vår runda. Sådan skillnad om man jämför hur denna runda kändes för 1 år sedan i samma tempo!

Kvällspass – Styrketräning med Jonas

Efter jobbet mötte jag upp min bästa vän Jonas så gick vi till Sats Stadion. Jonas fick sätta ihop passet själv och så hängde jag på. Var kul att få testa på ett typiskt pass för honom. Jag tog det lite lugnare eftersom jag hade bodypump inplanerat morgonen därpå. Vi körde igenom nästan hela kroppen och använde båda fria vikter, skivstång och maskiner ute i gymmet. Vi körde Roddrag i kabelmaskin, benlyft, armhävningar, Crunches i maskin, biceps curls i kabelmaskin, rygglyft med viktplatta, knäböj med skivstång, knäböj med kettlebell, Flyes med hantlar och sit ups på pilatesboll. Var jättekul att få träna ihop med sin bästis!

Torsdag:

Morgonpass – Bodypump 60 min

Idag körde jag bodypump igen med en superbra instruktör! Benen var dock lite slitna så för dem var det extra tungt. Men bröst och triceps känner jag mig fortsatt stark i. Idag gled inte nya skorna alls under ben-låten. Jag hade snörat på mig skorna ordentligt denna gång och då hade jag hur bra grepp som helst.

Kvällspass – Intervaller med Stadium och Saucony

Vid 17.30 gick jag på ett löparskoevent som Stadium hade tillsammans med Saucony. Ibland brukar jag gå på Stadiums intervallträningar som de har varje torsdag helt gratis. Denna torsdag hade de bjudit in skomärket Saucony så fick man provspringa en av deras modeller, samt så hade de med en elitlöpare som höll ett intervallpass för oss. Saucony hade med sig två modeller man kunde välja mellan. De hade med sig en lätt trail-sko och en väldigt uppdämpad modell. Jag valde att testa den uppdämpade modellen eftersom jag har ett väldigt platt fotvalv och lätt får ont i benhinnorna på insidan av smalbenen. Elitlöparen de hade med sig hette John och han har tagit ett flertal SM-medaljer och startat EM i terränglöpning. Vi joggade från Kungsgatan till Strandvägen och där körde vi passet. Passet gick ut på att blanda kortare intervaller med löpstyrka, ett bra pass när man har en stor grupp där alla är på olika nivåer. Först körde vi höga spänstiga knän en kort sträcka, sedan springa 85% av sin kapacitet i ca 100 meter, sedan upphopp, sen en ny löpintervall. Vi gjorde även sparka-sig-själv-i-rumpan-löpning och spänsthopp där man skulle fjädra från marken med nästan raka ben. Avslutade med en längre löpintervall och sedan löpa hela vägen tillbaka till start (ca 500 meter). Vi gjorde 5 varv av detta intervall-upplägg. Efteråt joggade vi tillbaka till Kungsgatan, stretchade och fick en goodiebag. 

Fredag:

Morgonpass – Löpning 1 mil

Egentligen skulle jag ha börjat min fredag med ett spinningpass, men så blev det inte. Jag vaknade med världens fredags-hjärna och åkte till Sats Hötorget fast jag bokat spinningpass på Sats Zenit. Till råga på allt var det förseningar i kollektivtrafiken så fick springa till gymmet för att hinna till mitt pass, så det var först när jag blippade mitt kort som jag insåg att här finns ingen spinning och jag är på helt fel gym. Jag blev fly förbannad på mig själv i 5 minuter. Sedan samlade jag mig och laddade om. Jag kom på att jag hade planerat att få in ett långpass löpning denna helg. Det långpasset kunde jag ju lika gärna avverka där och då? Sagt och gjort ställde jag mig på löpbandet. Jag har inte sprungit något längre pass sedan i julas och nu börjar det bli dags att dra igång långpassen inför halvmaran. Jag bestämde mig för att sprina 1 mil på en timme, lagom start på långpass-säsongen. Tro det eller ej, men det gick galant! Jag kände mig frisk, stark, uthållig och ostoppbar. Jag bestämde mig för att köra lite fartökningar under min timme på löpbandet och även det klarade jag utan problem. En fantastisk vändning efter att jag missat mitt spinningpass. Första gången jag sprang i mina nya träningsskor också. Dessa skor köpte jag för min inomhusträning och är egentligen utformade för den träningen jag gör på passen (bodypump och dylikt). Skon är uppbyggd så man ska ha bra kontakt med underlaget när man lyfter t ex en skivstång. Men de ska även klara lättare intervallpass på löpbandet. Egentligen kommer jag aldrig springa 1 mil i dem igen. Men det funkade i detta nödläge och det är jag tacksam för.

Lördag:

Lunchpass – Sats SoFo med Annie

Jag hade verkligen sett fram emot min lördags-träning! Äntligen skulle jag få träna ihop med Annie! Efter 4 veckor bootcamp där vi träffades typ hela tiden och tränade oändligt många timmar ihop, var det fantastiskt att äntligen få köra ett pass ihop igen. Vi besökte Sats SoFo för första gången, jättefint gym! Vi började med 15-2o minuter uppvärmning på löpbandet. Sedan körde vi en cirkel med övningar inspirerade av bootcampet. 20 burpees, 20 sit ups, och 20 hand release push ups. Vi körde 3 set med vila emellan varje set. Efter det tränade vi på övningar vi vill bli bättre på. Perfekt en lördag att leka runt med övningar man vill lära sig bättre när man inte har bråttom iväg någonstans. Vi tränade pull ups och chins med gummiband. Vårt mål är att klara av att göra både pull ups och chins utan gummiband i juni. Sedan tränade vi på handstående vid väggen. Ett mål vi har är att kunna stå på händerna utan hjälp av väggen. Så roligt att sätta upp mål inom träningen!

Söndag:

Vilodag

Söndagen blev en välbehövlig vilodag. Det enda aktiva jag gjorde var att ta en skogspromenad i Nynäshamn med min pojkvän.

Väldigt nöjd med min första träningsvecka efter bootcampet. Jag har verkligen uppskattat träningen och njutit av att välja alla mina pass själv istället för att ha allt förutbestämt som jag hade på bootcampet. Självklart saknar jag bootcampet otroligt mycket. Men jag har på ett oväntat sätt uppskattat att ha full kontroll över mina pass. Omväxling förnöjer verkligen.


2 reaktioner till “Summering av träningsveckan – Vecka 6.”

  1. Hej!
    Tack för en inspirerande blogg! Skulle du möjligtvis vilja berätta mer om hur din sjukdom påverkar/påverkat dig i något framtida inlägg? Känner du av den medan du tränar? Är också reumatiker men med RA sedan 4 års ålder, jag har dålig koll på hur din diagnos fungerar och på vilket sätt vi fungerar lika och olika, så det vore jätteintressant att höra!

    1. Hejsan! Vad roligt att du tycker om min blogg 😀 Absolut kan jag skriva ett inlägg så snart som möjligt om hur min sjukdom påverkar mig. Samt om jag känner av den medan jag tränar 🙂 Så kul att höra vad du vill läsa! Håll utkik! 😀

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *