Summering av Träningsveckan – vecka 8.

Den här veckan har bjudit på dels nya pass på Sats, men också ett megpass i form av Tjejvasan 2019. Veckans träning har lagts upp för att ha en fräsch och pigg kropp inför skidloppet som gick av stapeln i lördags. 3 mil på längdskidor i kuperad terräng för en nybörjare som jag är en riktig kraftansträngning. Jag undvek därför styrkepass i slutet av veckan som kunde ge mina ben träningsvärk, utan ägnade mig åt konditionsträning istället. Mycket klokt val då jag hade en riktigt bra känsla i kroppen när det var dags för Tjejvasan.

Måndag:

Morgonpass – Heat 45 min

Idag testade jag och Annie Heat för första gången på Sats Hötorget. Ett intervallpass vi utför inne i Hot Yoga studion, ca 35 grader varmt. Vi gjorde 5 intervaller där varje intervall innehöll 3 övningar som du utförde i 30 sekunder x 3. Alltså du kör t ex jägarvila 30 sek, squats i 30 sek och sedan burpees i 30 sek. Sedan en kort vila och så upprepar du så du gjort denna serie 3 gånger. Sedan går du vidare till nästa intervall med 3 nya övningar, 5 intervaller totalt. Jättekul pass och eftersom studion är så varm blir det en riktig svett-fest! Det var verkligen utmanade och hade nästan lite kräk-känslor i kroppen.

Tisdag:

Morgonpass – Build’N Burn 30 min

Även denna dag testade jag ett nytt pass för mig. Ett intensivt pass som utfördes i ”buren” med en mindre grupp. PT:n var väldigt närvarande under hela passet och gav konstruktiv feedback. Vi jobbade på 4 olika stationer, 2 konditionsstationer och 2 styrkestationer. På styrkestationerna varvade vi två olika övningar. På den ena styrkestationen varvade vi höga knän där man höll i TRX-band och lutade sig framåt, med armhävningar. På den andra styrkestationen varvade vi utfall med avslutande axelpress (hantel, tvåhandsfattning) när du kom upp från utfallet. Den andra övningen var sumo-marklyft med kettlebell. Konditionsstationerna var löpband och roddmaskin. Vi jobbade i 6 intervaller på varje station. Med kort vila innan du gick vidare till nästa station. Två 60-sek-intervaller, två 45-sek-intervaller och sist två 20-sek-intervaller. Var du på en styrkestation körde du först en av övningarna 60 sek och sedan den andra övningen 60 sek så du alltid körde varannan styrkeövning. Jätteroligt pass, går gärna på det igen!

Kvällspass – Ridning Bruno 60 min

På kvällen åkte jag till stallet och plockade in alla hästar i stallet. Sedan red jag Bruno i ridhuset, körde hans rehab-pass vilket är 60 min skritt med 20 minuter trav insprängt i dessa 60 min. Han var superduktig. Efter det fodrade jag alla hästar.

Onsdag:

Morgonpass – Run with Sign 6 km

Skönt att springa igen efter jag varit sjuk förra veckan! Gick bra men hade en konstig smärta i höger bröst i början av passet. Det gick över under passets gång, jättekonstigt. Det är mycket ljusare nu på morgonen och vi fick känna på solstrålarna under vår tur! Underbart.

Kvällspass – Stretcha och foamroller 30 min

Körde ett pass med foamroller, stretch och lättar yogaövningar under kvällen. Mycket fokus på höfterna och lite axlar/nacke. Mycket skönt för kroppen.

Torsdag:

Kvällspass – Stadium löparevent med Adidas, 5 km

På torsdagskvällen var jag och Annie på Stadiums löparevent i samarbete med Adidas. Det var världspremiär för deras nya löparsko Ultraboost 19. Så dessa fick vi testspringa! Vi sprang till Gröna lund från Kungsgatan och tillbaka, blev 5 km. Jag och Annie sprang bredvid varandra och snackade ikapp. Efter passet fick vi wraps och smootihe. Jätteroligt event!

Fredag:

Vilodag – vila kroppen inför Tjejvasan.

Lördag:

Dagspass – Tjejvasan 30 km

Idag var det alltså äntligen dags efter ett par månaders träning: idag genomförde vi Tjejvasan och är nu halvvägs igenom Tjejklassikern! Vi startade klockan 11.45 och var i mål strax innan 16. Så det tog oss 4 timmar att ta oss runt. Vi hade sol (lite moln) och 4-5 plusgrader, jätteskönt väder. Dock blev det ganska bakhalt så vi fick staka mycket. Första milen gick långsamt, efter första kontrollen hade vi en lång nedförsbacke i flera etapper med sväng. Där vurpade jag en gång. Sista milen gick riktigt bra! När det var ungefär 5 km kvar till mål började kroppen göra ont. Men tur nog kunde jag åka tillsammans med min krigare Annie hela vägen så vi kunde peppa varandra hela vägen in i mål. Kommer skriva ett längre separat blogginlägg om Tjejvasan senare i veckan, håll utkik!

Söndag:

Vilodag – vila kroppen efter Tjejvasan.

Den här veckan var jag väldigt tacksam att kroppen var frisk och starkt och att jag klarade mitt mål, att genomföra Tjejvasan tillsammans med Annie. Jag känner mig stark och uthållig efter prestationen och är så tacksam att min kropp klarar mina påhitt trots min reumatism.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *